SISTA DANSEN
Musik & lyrik: Peter Öjerskog 1978
C Cmaj7/B C7/Bb F/A
Fm/Ab C/G F G(7)
C C7/Bb F/A G(7)
På ett disco(tek) i Karlskrona
Är det fullt hålligång
Stället hör till dom större
Ändå är det trångt
Nere på golvet
Pågår dansen för fullt
Och på ett av borden
Har en öl välts omkull
Musiken den dånar
På ganska hög volym
Luften av svett och rök blandas
Med dofter av parfym
Det är stökigt och stimmigt
Plötsligt blir det bråk
Det hela är så meningslöst
Varför ska dom hålla på
Jag beställer en cola
Tyvärr den är slut
Vad fan är nu detta
Har aldrig hänt förut
Men när hålligånget
Är som allra störst
Hör jag klart och tydligt
Discjockeyns röst
DET ÄR DAGS FÖR SISTA DANSEN
JA NU ÄR DET SISTA CHANSEN
DET ÄR DAGS FÖR SISTA DANSEN
JA NU ÄR DET SISTA CHANSEN
Folk rusar mot golvet
Med en jäkla fart
Jag trodde aldrig slutet
Skulle komma så snart
Belysningen dämpas
Det blir nästan svart
Man trängs och knuffas
Men kommer ingen vart
En del har tappat takten
Att dansa är svårt
Speciellt när tempot
Är ganska hårt
Vi rör oss i cirklar
Trampar på varandras tår
Det känns inte roligt
För jag börjar förstå
REFRÄNG
Jag börjar känna oro
Finns det inte nån chans
Att detta inte blir
Kvällens sista dans
Jag tittat på henne
Vad ska vi göra
Då tittar hon på mig
Och viskar i mitt öra
Om vi vill fortsätta dansa
För det är ju allt skönt
Måste vi ändra rytmen
Annars är det inte lönt
Det är faktiskt på tiden
Att vi skärper oss
För det är enda chansen
Att komma loss
REFRÄNG
Musik: Jag ville göra en dansbar uppföljare till Kom Till Uncle Sam’s-singeln. Eftersom jag inte kan skriva discolåtar fick det bli en lugn tryckare. Kom på ackorden i refrängen först, våren 1978, inspirerad av The BeeGees My World. Kom efter ett tag på basnedgången som ”gör” refrängen. Var inne i min treackordsperiod. Att bara använda tre ackord men med deras dur, moll och 7-varianter och därmed få fallande basgångar. Kom på den geniala versen med kromatisk nedgång med hela sex bastoner. Inspirerad av refrängen på Mott The Hooples Honaloochie Boogie. Så genial att jag senare upptäckt minst två låtar med samma ackord/basgång. Melodin inspirerad av Eagles Hotel California. Lyckades inte själv plocka ut tonerna men fick hjälp av Biscaya-pianisten Christer Alexandersson. Ville först spela in låten med enbart mänskliga ljud: sång, kör, handklapp, fingerknäppning. Det fungerade INTE. Leif Olsen fick istället göra ett traditionellt arrangemang, med bland annat flöjt, som kom på vinylsingel sensommaren 1978. Biscaya-kompisarna Christer Alexandersson på piano och flöjt, Per Hallberg trummor, Leif Olsen körsång, Börje Myrenius på sologitarr i slutet, jag själv på bas, kompgitarr och sång. När det var fem minuter kvar av inspelningstiden sjöng jag in sången. Jag fick bara en enda chans. Det blev inte bra. Sista Dansen blev en ”kalkonskiva” innan uttrycket var uppfunnet. Sista Dansen hamnade på Svensktoppens 7:e plats hösten 1981! Skivan har spelats ett par gånger i riksradion. Diskoteket Kåren i Stockholm körde den som sista dans i flera år!
Lyrik: Ville ha en dubbeltydig och ödesmättad text, inspirerad av Hotel California. Det blev Sista Dansen, om att det blir slut på människans liv på jorden och vi inte är mer rädda om vår vår planet. Idén kläckt i badkaret på Kyrkogatan 6 A i Karlskrona (Minns ni badkar?!). Texten kan tyckas töntig men jag tycker den är bra men slarvigt skriven. Förmodligen skulle den låta bättre/mindre naivistisk på engelska. Skrev med tiden en bättre kommersiell text fylld med schlagerfraser. Titeln blev Vi Gör Vårt Bästa men numera döpt till Artistens Sång. Vi Gör Vårt Bästa skulle bli ett bidrag till Schlagerfestivalen 1979 men det året fick inga amatörkompositörer vara med.